Subject: Selgitustaotlus: Kas vee-ettevõtjal on õigus nõuda kanalisatsiooniteenuse tasu vee eest, mis ei lähe kanalisatsiooni?
From: "Riin Pajula" <[email-masked]>
To: "Konkurentsiamet"
Date: Wed, 12 Jun 2024 14:21:54 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Edastan kirjavahetuse Tarbijakaitseametiga.

Tarbijakaitseamet ei ole oma eelmisel aastal antud vastust kommenteerinud 
ning on asunud seisukohale, et kanalisatsiooniteenuse küsimusega tuleks 
pöörduda Konkurentsiameti poole.

Küsimus on:

Kas vee-ettevõtjal on õigus nõuda kanalisatsiooniteenuse tasu vee eest, mis 
ei lähe kanalisatsiooni?

Mittekanaliseeritavaks veeks on kastmisvesi e. tarbimisvesi. Elamutes on 
kastmisvee eraldi mõõtmiseks paigaldatud veemõõtjad sellesama vee-ettevõtte 
poolt.

2023.a. aprillis hakkas vee-ettevõte nõudma kanalisatsioonitasu ka 
mittekanaliseeritava vee eest. Lepinguid ei ole muudetud.

Tarbimise kogused esitatakse siiamaani selliselt:

•          Kanaliseeritav vesi

•          Kastmisvesi/tarbimisvesi

Oleme varem leidnud sellised õigusakti sätted:

https://www.riigiteataja.ee/akt/131122016013?leiaKehtiv

Tarbijakaitseseadus (lühend - TKS)

§ 18.  lg (4) Järgmisi kauplemisvõtteid peetakse alati agressiivseks ja 
nende kasutamine on keelatud:

6) kohese või hilisema tasu nõudmine tarbijale kaupleja kättetoimetatud 
kauba või osutatud teenuse eest, mida tarbija ei ole tellinud

Kastmisvee kasutajad ei telli kastmisvee "kanaliseerimise teenust", sest 
kastmisvett ei olegi võimalik kanalisatsiooni suunata.

§ 16.  Eksitav kauplemisvõte

(2) Kauplemisvõtet peetakse eksitavaks, kui sellega esitatud teave on 
ebaõige või kui faktiliselt õige teabe esitusviis petab või tõenäoliselt 
petab keskmist tarbijat ja kummalgi juhul teeb või tõenäoliselt teeb 
keskmine tarbija selle mõjul tehinguotsuse, mida ta muul juhul ei oleks 
teinud. Teave on ebaõige, kui see sisaldab valeandmeid ühe või mitme 
alljärgneva asjaolu kohta:

  1) kauba või teenuse olemasolu või olemus;

Kastmisvee kanaliseerimise teenust ei ole juhul olemas.

Kehtivad ka EL õigusaktid, mille kohaselt tasu nõudmine teenuse eest, mida 
ei ole tellitud ega saadud, on õigustühine.

Tänud ette vastuse eest!

Lugupidamisega Riin Pajula

+372 51 85 392

From: Riin Pajula <[email-masked]>
Sent: Friday, June 7, 2024 12:06 PM
To: 'Maris Davydov' <[email-masked]>
Subject: RE: Kiri 24-07511

Tere!

Leping tarbijate (füüsiliste isikute) ja kaupleja vahel on loomulikult 
olemas.

Esitasin täpselt sama küsimuse 2023.aasta kevadel Tarbijakaitseametile 
telefoni teel

ning sain Tarbijakaitseametilt telefoni teel kohese vastuse,

mille kohaselt kaupleja – vee-ettevõtja ei saa nõuda tasu teenuse eest, mida 
kaupleja – vee-ettevõtja ei osuta.

Sellest vastusest oleme juhindunud kogu aasta jooksul.

Kas telefoni teel antud vastus on vale?

Lugupidamisega Riin Pajula

+372 51 85 392

From: Maris Davydov <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, June 7, 2024 11:25 AM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: Kiri 24-07511

Lugupeetud Riin Pajula

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametis (edaspidi TTJA) on 
registreeritud Teie selgitustaotlus 27.05.2024.

Selgitustaotluses tunnete huvi, kas vee-ettevõtjal on õigus nõuda 
kanalisatsiooniteenuse tasu vee eest, mis ei lähe kanalisatsiooni.

Täname, et pöördusite.

Vastuseks selgitame, et TTJA saab tegutseda ametile tarbijakaitseseadusega 
antud pädevuse piires. TTJA juures tegutsevale tarbijavaidluste komisjonile 
on tarbijakaitseseadusega antud pädevus lahendada ainult kaupleja ja tarbija 
vahel sõlmitud lepingust tulenevaid vaidlusi. Tarbijavaidluste komisjon ei 
lahenda vaidlust, mille lahendamise kord on ette nähtud teistes seadustes 
(tarbijakaitseseadus § 40 lg 5).

Ühisveevärgi ja kanalisatsiooni toimimine on reguleeritud eriseadusega - 
ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seadusega, mistõttu antud küsimus ei kuulu 
TTJA pädevusse.

Ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse § 66 lg 3 alusel teostab 
järelevalvet ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni teenuse hinna ja liitumistasu 
õigusaktidele vastavuse üle Konkurentsiamet (e-post: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]> ).

Lõpetame Teie selgitustaotluse menetlemise pädevusest väljumise tõttu.

Lugupidamisega

Maris Davydov
nõustamise peaspetsialist
+372 620 1713 | [email-masked] <mailto:[email-masked]>  | 
www.ttja.ee <http://www.ttja.ee/>
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Endla tn 10A, 10122 Tallinn

From: Riin Pajula <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, May 27, 2024 3:00 PM
To: [email-masked]' <[email-masked]>
Subject: Küsimus Tarbijakaitseametile: kanalisatsioonitasu nõudmine 
kanaliseerimata vee eest

Tere!

Pöördusin suulise küsimusega 2023.a. aprillis (tarbijate nõustamise tel. 
+372 620 1707).

Palun kas on võimalik saada ka kirjalik vastus küsimusele:

Kas vee-ettevõtjal on õigus nõuda kanalisatsiooniteenuse tasu vee eest, mis 
ei lähe kanalisatsiooni?

Mittekanaliseeritavaks veeks on kastmisvesi e. tarbimisvesi. Elamutes on 
kastmisvee eraldi mõõtmiseks paigaldatud veemõõtjad sellesama vee-ettevõtte 
poolt.

2023.a. aprillis hakkas vee-ettevõte nõudma kanalisatsioonitasu ka 
mittekanaliseeritava vee eest. Lepinguid ei ole muudetud.

Tarbimise kogused esitatakse siiamaani selliselt:

*	Kanaliseeritav vesi
*	Kastmisvesi/tarbimisvesi

Oleme varem leidnud sellised õigusakti sätted:

 <https://www.riigiteataja.ee/akt/131122016013?leiaKehtiv&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1lpGbE54S8o5gXWdI2IaiylB_X3RSWyGjvICrVk_Hy8gM9Tkvd4IQI09I_aem_ATzH1fpHpw5YpeVDSWoT8I5DV8KyNmqNiIKw5BryMlIwuZGbcLuNMcfAeC5wytW2e731X4sM4idfUycgq9ss6Fwc> 
https://www.riigiteataja.ee/akt/131122016013?leiaKehtiv

Tarbijakaitseseadus (lühend - TKS)

§ 18.  lg (4) Järgmisi kauplemisvõtteid peetakse alati agressiivseks ja 
nende kasutamine on keelatud:

6) kohese või hilisema tasu nõudmine tarbijale kaupleja kättetoimetatud 
kauba või osutatud teenuse eest, mida tarbija ei ole tellinud

Kastmisvee kasutajad ei telli kastmisvee "kanaliseerimise teenust", sest 
kastmisvett ei olegi võimalik kanalisatsiooni suunata.

§ 16.  Eksitav kauplemisvõte

(2) Kauplemisvõtet peetakse eksitavaks, kui sellega esitatud teave on 
ebaõige või kui faktiliselt õige teabe esitusviis petab või tõenäoliselt 
petab keskmist tarbijat ja kummalgi juhul teeb või tõenäoliselt teeb 
keskmine tarbija selle mõjul tehinguotsuse, mida ta muul juhul ei oleks 
teinud. Teave on ebaõige, kui see sisaldab valeandmeid ühe või mitme 
alljärgneva asjaolu kohta:

  1) kauba või teenuse olemasolu või olemus;

Kastmisvee kanaliseerimise teenust ei ole juhul olemas.

Kehtivad ka EL õigusaktid, mille kohaselt tasu nõudmine teenuse eest, mida 
ei ole tellitud ega saadud, on õigustühine.

Tänud ette vastuse eest!

Lugupidamisega Riin Pajula

+372 51 85 392